Voor ouders

Meerwaarde

De afstemming van wat kinderen al kennen en kunnen en de moeilijkheidsgraad van het aangeboden onderwijs bepalen in sterke mate de schoolse motivatie van kinderen en jongeren. Wanneer zij langere tijd op hun honger blijven zitten, leidt dit heel vaak tot een verminderd (school)welbevinden, onderpresteren of afhaken op school. Op dat moment komt de psycholoog of coach meestal in het vizier, er wordt professionele hulp ingeroepen. En terecht, want onderpresteren ombuigen en de motivatie aanwakkeren als die in uitdoofmodus staat, vraagt een doordachte aanpak, tijd en veel geduld. En dan gaat er vaak heel wat kostbare tijd verloren. 

Daarom zijn wij meer dan ooit overtuigd van de kracht van een preventief aanbod om begaafde kinderen en jonge mensen te ondersteunen op het vlak van motivatie en leren. Met onze trajecten zetten wij in op

  1. zelfregulerend leren (leerproces sturen, plannen, beoordelen, aanpassen, doelgerichtheid)
  2. onderzoekend leren (oriënteren, hypothese formuleren, plan opstellen, evalueren)
  3. probleemgestuurd leren (met een theoretische of praktische behoefte om het probleem op te lossen)
  4. verrijken (door het compacten van de schoolse leerstof) binnen de lestijd (zo komt een cognitief sterk kind ook tot leren, net zoals de andere kinderen van de klas)
  5. groeperen (realistischer zelfbeeld, sociale contacten met ontwikkelingsgelijken, groeimindset, sociale vaardigheden)

De drie denkvaardigheden van Sternberg namelijk analytisch, creatief en praktisch denken staan centraal en komen steeds aan bod. Executieve vaardigheden lopen er als rode draad doorheen.

Voor wie is het Galileoproject?

Leerhonger correleert niet altijd met intelligentie en komt dus niet alleen voor bij cognitief sterke leerlingen. Een reguliere klas biedt doorgaans voldoende uitdaging voor gemiddeld begaafde kinderen, terwijl de cognitief sterkere leerlingen op hun honger blijven zitten. Daarom willen we met de Galileoprojecten net de cognitief sterke kinderen uitdagen en echt lanceren! Intelligentie valt niet uit te drukken in een vast cijfer en binnen het huidig wetenschappelijk kader zien wij intelligentie ook als een continuüm van meerdere elementen. Daarom willen wij een meerwaarde bieden in het leven en leren van de 10% cognitief sterkste leerlingen

Omdat leren met ontwikkelingsgelijken een uitgangspunt is van onze werking, is een intakegesprek/signaleringsgesprek dan ook een voorwaarde. Zo willen we aan kwaliteitsbewaking doen en het realiseren van onze doelstellingen maximaliseren.

Alle rechten voorbehouden | DiscoverYourUniverse 2023
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin